آیتالله جوادی آملی، بر اساس آیات الهی و در نگاهی متمایز، محبّت نسبت به ذات مقدّس حق را دارای مراتب چهارگانه میداند. این مراتب از مرتبۀ عام موجودات به معنی میل ـ که بدون اراده و به شکل تکوینی است ـ آغاز میشود و در مرتبۀ بعد که باز عام است، به شکل ارادی و همراه با شعور ادامه مییابد. دو مرتبۀ بعد مختص انسان است و با بهرهمندی از گوهر گرایش و علم به ذات همراه میشوند. این بهره، آسیبهایی نیز دارد که به شخص محبّ ـ نه به فیّاضیّت مطلق حق ـ برمیگردد. مرتبۀ نهایی محبّت، مختص انسانهایی است که محبّت خود را نه بر اساس نیازها و خواستهها، بلکه در جهت برترین حبیب حق، حضرت ختمی مرتبت6 بنا میکنند. این مؤمنان که حبّ حق را نه در حرف و ادّعا، بلکه در سیرۀ عملی خود نشان میدهند، از عشق متقابل حضرت حق بهرهمند میشوند؛ عشقی که برترین نعمت متنعّمان بهشت و بلکه خود بهشت و برترین مقام بهشتیان است. در این تحقیق، از روش توصیفی و تحلیلی استفاده شده است.