در این مقاله که به تبیین مدرسۀ تفسیری علامه عبدالله جوادی آملی میپردازد، علاوه بر بحث دربارۀ «منهج تفسیری» و «گرایش تفسیری» ایشان، به «مبانی تفسیری» و نیز «شرایط مفسر» از منظر این مفسر و معرفی «شاخصههای ساختاری و محتوایی تسنیم»، اثر گرانسنگ تفسیری ایشان، پرداخته میشود. گفتنی است که چون بنای مقاله بر اختصار است، در بسیاری از موارد، از تعلیل مدعاها پرهیز شده است؛ همچنین بسیاری از عبارات مقاله، متنی و نیازمند شرح و تفصیل است که برای شرح آنها میتوان به آثار ایشان مراجعه کرد. پس از اشاراتی به معناشناسی مدرسه و مکتب، ویژگیهای مدرسۀ تفسیری استاد جوادی آملی در 3 بخش مبانی صدوری، دلالی و مبانی مربوط به متن، تببین میشود. در بخش پایانی به برخی از ویژگیهای «تسنیم»، اثر تفسیری استاد جوادی آملی پرداخته میشود.