زبانشناسی شناختیْ رویکردی در مطالعۀ زبان است که به بررسی رابطۀ زبان انسان و ذهن او میپردازد و بر این اصل استوار است که زبان، نوع اندیشه و ویژگیهای ذهن گوینده را بازتاب میدهد. این دانش مطالعۀ زبان را بهمعنای مطالعۀ الگوهای مفهومسازی درنظر میگیرد تا ساختار افکار ذهن گوینده مشخص شود. بررسی آیات قرآن با نظریات شناختی و درک مفهومسازیهای آن در موقعیتهای مختلف، ابزار تحلیلی مناسبی را در اختیار مفسر برای فهم بهتر مقصود خداوند قرار میدهد. این پژوهش، اشارهها و تحلیلهای آیتالله جوادی آملی را در تفسیر تسنیم دربارۀ مفهوم آیه در بخشهای مرتبط با پدیدههای طبیعی، ازنظر شناختی بررسی و برای یافتن مفهومسازیهای این پدیدهها، از زاویهای نو در تفسیر تسنیم کنکاش میکند. مفسر تسنیم در لابهلای مباحث تفسیری، بهنظریات شناختی همانند استعارۀ مفهومی و پنجرههای علّی اشاره میکند و نتایج تفسیر خویش را با مفهومسازیهای آیه عرضه میکند.
Cognitive Analysis of the ‘Ayah’ Concept in Tasnim Interpretation
نویسندگان [English]
shima hamidi
Ph.D. Student of Quran and Hadith, Lecturer at Azad University of Qom
چکیده [English]
Cognitive linguistics, as an approach in studying language, investigates the relations between the human language and his mind, and presupposes the principle that language reflects the thoughts and mental properties of the speaker. In this science, studying language is considered as studying the patterns of conceptualization, the goal of which is determining the structure of the thoughts in the speaker’s mind. It is an appropriate tool for the interpreters of Quran that investigate the Quranic verses according to the cognitive theories and understand its conceptualizations in different situations, by which they can better find the God’s intention of His verses. Applying a cognitive approach, the present study investigates Ayat allah Javadi’s remarks and analyses in Tasnim Interpretation on the concept of ‘Ayah’ in the sections related to the natural phenomena, and the conceptualizations of these phenomena in this interpretation. In his discussions, the interpreter points to the cognitive theories like causal windows and conceptual metaphor and presents his interpretation along with the conceptualizations of Ayah.