جوزی, زهرا, مستقیمی, مهدیه السادات. (1394). نظریۀ مطابقت کتاب تکوین و تدوین در دیدگاه علامه جوادی آملی (مبتنی بر تحلیل فلسفی ـ تفسیری اوصاف قرآن در قرآن). علوم قرآن و تفسیر معارج, 1(1), 113-135.
زهرا جوزی; مهدیه السادات مستقیمی. "نظریۀ مطابقت کتاب تکوین و تدوین در دیدگاه علامه جوادی آملی (مبتنی بر تحلیل فلسفی ـ تفسیری اوصاف قرآن در قرآن)". علوم قرآن و تفسیر معارج, 1, 1, 1394, 113-135.
جوزی, زهرا, مستقیمی, مهدیه السادات. (1394). 'نظریۀ مطابقت کتاب تکوین و تدوین در دیدگاه علامه جوادی آملی (مبتنی بر تحلیل فلسفی ـ تفسیری اوصاف قرآن در قرآن)', علوم قرآن و تفسیر معارج, 1(1), pp. 113-135.
جوزی, زهرا, مستقیمی, مهدیه السادات. نظریۀ مطابقت کتاب تکوین و تدوین در دیدگاه علامه جوادی آملی (مبتنی بر تحلیل فلسفی ـ تفسیری اوصاف قرآن در قرآن). علوم قرآن و تفسیر معارج, 1394; 1(1): 113-135.
نظریۀ مطابقت کتاب تکوین و تدوین در دیدگاه علامه جوادی آملی (مبتنی بر تحلیل فلسفی ـ تفسیری اوصاف قرآن در قرآن)
نظریۀ تطابق کتاب تکوین و تدوین، نظریۀ ریشهداری در تاریخ فلسفه و عرفان اسلامی است. این نظریۀ بنیادین، نتایج کاربردی مهمی ازجمله تعیین قلمرو معارف قرآن در فلسفۀ دین دارد. در این مقاله، پس از بررسی مفاهیم بنیادین این نظریه، ارکان تحقق کتاب، نظیر علت فاعلی (کاتب) ، علت غایی (هدف کتابت) ، ابزار کتابت (قلم) و جایگاه ظهور مکتوبات (لوح) را در تطابق کتاب تکوین با تدوین، واکاوی خواهیم کرد. سپس با تحلیل معنای وجوه مطابقت و نظریۀ علامه، نشان میدهیم منظور از مطابقت، مطابقت ازجمیعِجهات (مساوقت و عینیت) یا مطابقت از برخی وجوه، نظیر مماثلت، مجانست، مشابهت و ...) نیست. همچنین مطابقت مصادیق آیات کلمات تکوینی و تدوینی را نمیتوان با رویکرد تساوی، عام و خاص مطلق و عام و خاص منوجه بازخوانی کرد. علامه جوادی آملی وجوه مطابقت این دو کتاب را بهنحو اتحاد حقیقت و رقیقت، اتحاد ظلی بر مبنای تشکیک و همچنین بهصورت اجمال و تفصیل تبیین میکنند. ایشان برخی از شاخصهای مشترک ایندو کتاب را هماهنگی آنها در احسن بودن نظام، اشتمال بر ظهر و بطن، بیانتهایی کلمات، وصف جمال و جلال و ... میدانند.
نظریة تطابق کتاب التکوین والتدوین برؤیة العلّامة جوادی الآملی؛
(المبتنیة على التحلیل الفلسفی – التفسیری لأوصاف القرآن فی القرآن)
نویسندگان [English]
زهرا جوزی1؛ مهدیه السادات مستقیمی2
چکیده [English]
نظریة تطابق کتاب التکوین والتدوین هی نظریة أصیلة وعریقة فی تأریخ الفلسفة والعرفان الإسلامی، وتؤدّی هذه النظریة الأساسیة إلى نتائج تطبیقیة ومهمّة منها تحدید نطاق المعارف القرآنیة فی فلسفة الدین. نقوم فی المقالة التی بین یدی القارئ الکریم بتقصّی أرکان تحقق الکتاب کالعلّة الفاعلیة (الکاتب)، والعلّة الغائیة (الغایة من الکتابة)، وأداة الکتابة (القلم)، وموضع ظهور المکتوبات (اللوح) فی ضوء تطابق کتاب التکوین والتدوین، وذلک بعد دراسة المفاهیم الأساسیة لهذه النظریة. ومن ثم نوضّح من خلال تحلیل معنى وجوه المطابقة ونظریة العلّامة أنّ المراد من التطابق لیس التطابق من جمیع الجوانب (المساواة والعینیّة) أو لیس التطابق فی بعض الجوانب فحسب، کالمماثلة، والمجانسة، والمشابهة وغیر ذلک. کما لا یمکن عرض قراءة جدیدة من مطابقة مصادیق الآیات التی تتضمّن الکلمات التکوینیة والتدوینیة بمقاربة التساوی، أو العام والخاص المطلق أو العام والخاص من وجه. أمّا العلّامة جوادی الآملی، فیقوم ببیان تطابق هذین الکتابین من منطلق اتّحاد الحقیقة والرقیقة، والاتّحاد الظلّی المبتنیة على التشکیک وکذلک من منطلق الإجمال والتفصیل، ومن ثمّ یذکر بعض المؤشّرات المشترکة بین الکتابین کانسجامهما فی کونهما نظامین أحسنین، واشتمالهما على الظهر والبطن، واللّامحدودیّة فی الکلمات والمفردات، ووصف الجمال والجلال وما شابه ذلک.
کلیدواژهها [English]
الکلمات الدالّة: التطابق, الکتاب, کتاب التکوین, کتاب التدوین
مراجع
قرآنکریم.
لغتنامۀدهخدا.
فرهنگفارسی معین.
آشتیانی، سید جلالالدین(1370)، شرح مقدمه قیصری بر فصوصالحکم، امیرکبیر، تهران.
ابنرشد(1377)، تلخیص کتاب مابعدالطبیعه، حکمت، تهران.
امینینژاد، علی (1390)، آشنایی با مجموعۀ عرفان اسلامی، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم.
تهرانی، سیدمحمدحسین (1418)، امامشناسی، نشر علامه طباطبایی، مشهد.