per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
5
32
48111
Research Paper
نقد و بررسی شبهه «بدعت» درباره منهج تفسیر قرآن با قرآن
A Review of Innovation Doubt Concerning the Quran by Quran Interpretation Method
علی مدبر (اسلامی)
a.modabber@isca.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
برخی ناقدانِ منهج تفسیر قرآن با قرآن، این منهج را بدعت مفسران اهلِسنت پنداشتهاند. این شبهه، منهج تفسیری برخی تفاسیر شیعی، مانند المیزان و تسنیم را هدف گرفته است. در این مقاله، مدعای یادشده را نقد و بررسی و ثابت میکنیم روح حاکم بر این شبهه، همان پندار نادرست برخی اخباریان دربارۀ ناروا بودن تفسیر قرآن برای غیرمعصومان است و تفسیر قرآن با قرآن دستکم در محدودۀ تفسیر آیات متشابه با آیات محکم، دستور صریح معصومان است؛ ازسویدیگر، نظریۀ «قرآنبسندگی در دین» که شعار «حسبنا کتاب الله» بیانگر آن است، با «قرآنبسندگی در تفسیر» که به منابع خصوص تفسیر قرآن کریم نظر میکند، تفاوت روشنی دارد؛ چنانکه «منهج تفسیر قرآن با قرآن» با نظریۀ «استقلال قرآن» فرق آشکاری دارد. همچنین ثابت خواهیم کرد که منهج تفسیری قرآن با قرآن را پیامبر(ص) پایهگذاری کرده و در سیرۀ علمی اهلبیت: بهکار رفته است. آنان این شیوۀ تفسیری را در انحصار خود ندانستهاند. افزونبراینکه دلیلی بر حصر نیست، شواهد فراوانی روا بودن آن را برای دیگران ثابت میکنند. همچنین خواهیم گفت که بهکارگیری این منهج به مفسران اهلسنت اختصاص ندارد.
Some critics of the Quran by Quran interpretation method consider this method as an innovation of the Sunnite. This doubt is focused on the interpretation method of the Shiite interpretation books like al-Mizan and Tasnim. In this paper, we will review and criticize this claim and prove that the spirit of this doubt is the very wrong assumption among the Akhbaris that only the Infallibles can interpret Quran. In doing so, we will also show that the Quran by Quran interpretation, at least in interpreting the allegorical verses by the precise verses, is the clear instruction of the Infallibles. On the other hand, there is a clear difference between ‘Quran- adequateness in religion’ which is reflected in the slogan ‘hasbuna kitab allah’ and ‘Quran- adequateness in interpretation,’ so that there is a clear difference between the ‘Quran by Quran interpretation method’ and the theory of ‘independence of Quran.’ We will also prove that the prophet is the one who established the Quran by Quran interpretation method and it was a part of Ahl Bait’s (peace be upon them) sires. They didn’t think of this method exclusively for themselves. Furthermore, there is no reason for exclusion, and there are many evidences that show its admissibility for others. Finally we will show that the application of this method doesn’t appertain to the Sunnite alone.
https://maarij.isramags.ir/article_48111_fa227a19a374a2fb7a32fca5e5c9c506.pdf
بدعت
منهج
تفسیر
شبهه
Quran by Quran interpretation
Quran-adequateness
independence of Quran
innovation doubt
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
33
56
48112
Research Paper
کشف استدلالی ترتیب نزول سوره فتح با روش روایی- اجتهادی
Argumentative Discovery of the Revelation Order of Fatah Surah with Narrative-Ijtihadi Method
محمد خامه گر
khamegar@gmail.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم
قرآنپژوهان و مفسران برای کشف ترتیب نزول سورههای قرآن، دو روش دارند: یکی روش اجتهادی محض که بدون توجه به روایات ترتیب نزول و براساس ویژگی های ظاهری یا محتوایی سورهها ترتیب نزول آنها را مشخص می کنند؛ دوم روش روایی محض که روش رایج متقدمان بوده است. در این روش برای شناسایی ترتیب نزول سورههای قرآن، به نقل روایات ترتیب نزول بسنده میکردند. در این نوشتار برای نخستین بار روش جدیدی را به نام روش روایی- اجتهادی معرفی، با آن ترتیب نزول سورۀ فتح را شناسایی و با شواهد متعدد، جایگاه نزولی این سوره را اثبات میکنیم. روایات ترتیب نزول، چهار دیدگاه دربارۀ جایگاه نزولی سوره فتح آورده و آن را سورۀ نازلشده پس از سورههای ممتحنه، تغابن، صف و نور گزارش کردهاند. اگرچه اکثر روایات ترتیب نزول، این سوره را در ردیف آخرین سورههای نازلشده، سورۀ 112 یا 113، گزارش کردهاند، در این نوشتار با شواهد متعدد بهروش روایی- اجتهادی ثابت کردهایم این سوره پس از سورۀ نور نازل شده است و در رتبۀ 93 جدول ترتیب نزول قرار دارد.
Quran scholars have two methods for discovering the revelation order of Quran surahs: first is the ijtihadi method in which they only consider the appearance or content of surahs and specify their order of revelation, regardless of any narrative evidence; second is the pure narrative method, which was the preferred method of ancients. In this paper, for the first time, we will introduce a new method, i.e. narrative-ijtihadi method, by which we will specify the revelation order of Fath Surah, and we will prove the true revelation order of this surah by various evidences. There are four narrations concerning the revelation order of Fath Surah, which report the order of this surah after these surahs: Mumtahanah, Taghabun, Saf, Nur. Despite the fact that the majority of narrations report the order of this surah among the last surahs, i.e. 112th or 113th surah, in this paper we will show by various evidences and using the narrative-ijtihadi method that the revelation order of this surah is after Nur Surah and it is the 93th surah of Quran by the order of revelation.
https://maarij.isramags.ir/article_48112_97d995ef56c7b3631fc8aaa6e7fc9ac9.pdf
سورۀ فتح
سورۀ نور
روایات ترتیب نزول سورهها
روشهای کشف ترتیب نزول سورهها
Nur Surah
Fath Surah
revelation order narrations
revelation order discovery methods
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
57
80
48113
Research Paper
بررسی دیدگاه مفسران دربارۀ مفهوم امت واحد با تأکید بر اندیشههای عبده، علامهطباطبایی و آیتالله جوادی آملی
Comparative Analysis of Text Cohesion Elements in Nas Surah and its Persian Translation Based on Halliday and Hasan Cohesion of Text Theory
کاوس روحی برندق
k.roohi@modares.ac.ir
1
ابراهیم فرجی
14rohi@gmail.com
2
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
دانشآموخته حوزه علمیه قم.
برخی آیات قرآن کریم، معانی بنیادینی دارند که به آنها غررالآیات میگویند. یکی از این آیات، که آموزههای اجتماعی قرآن بر آن مترتب است، آیۀ 213 سورۀ بقره است. دیدگاه مفسران دربارۀ معنای «امت واحد» در آیه، متعدد و گاه متقابل است. هدف مقاله، عرضۀ مفهوم درست امت واحد است؛ ازاینرو، دیدگاه مفسران شیعه و اهلِسنت را گردآوری، تحلیل و ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیده است که دیدگاههای مبتنی بر تفسیر امت واحد به امت هدایتیافته، امت گمراه، امت سردرگم، امت خردمند و ... نادرست و نظریۀ عبده در تفسیر المنار باتوجهبه اصلاحات علامهطباطبایی و آیتالله جوادی درست است. براساس این دیدگاه، تفسیر اجمالی آیه این خواهد بود که طبیعت مردم زندگی اجتماعی است، لازمۀ زندگی اجتماعی ایجاد اختلاف است و عقل بشر بهتنهایی نمیتواند اختلاف را رفع کند؛ پس نیازمند دریافت قوانین از منبع وحی بهدست انبیای الهی است. ارسال رسولانی که بشارتدهنده و بیم دهندهاند و بعضی از آنها کتاب دارند، از ابتدای خلقت بوده است، نه از زمان خاص و در مراحل خاص.
The structure of the text of Quran has features that attracts the attention of scholars in any era. Nowadays, this subject matter has found an especial position in inter-disciplinary studies, particularly in religious and Quranic studies. The aim of this study is the comparative analysis of text cohesion elements in Nas Surah and its Persian translation based on Halliday and Hasan cohesion of text theory in the framework of text linguistics. We will analyze the text cohesion elements of Nas Surah in comparison with its Persian translation by Mehdi Elahi Qomshei, based on the theoretical framework of research and with the descriptive-analytic and statistical method. We have gathered the research data from Quran and reliable interpretations of Quran. Our findings show that, beside differences and similarities in using grammatical and lexical factors, both texts of Nas Surah and its Persian translation have lots of cohesion and most cohesion elements are lexical.
https://maarij.isramags.ir/article_48113_44b068496e09559b7b17a634874601ea.pdf
امت واحد
قرآن
مدنی بالطبع
زندگی اجتماعی
Quran
cohesion theory
Nas Surah
Text Linguistics
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
81
98
48115
Research Paper
برهان محبت : نگاهی دیگر به احتجاج ابراهیم علیه السلام بر توحید ربوبی
The Argument from Love: Another Look at the Prophet Ibrahim’s Argument for Lordly Monotheism
محسن میری
smmiriicas@gmail.com
1
دانشیار جامعه المصطفی(ص)، قم
د ر طول تاریخ، محوری ترین موضوعی که انبیای الهی کوشیده اند مردم را به سوی آن سوق دهند اصل توحید و نفی شرک بوده است. از جمله این تلاش ها، رویکرد های استدلالی و عقلانی حضرت ابراهیم علیه السلام است که در قرآن کریم منعکس شده است. وی در مواجهه فکری با مشرکان زمان خود برای نفی ربوبیت ستارگان و ماه و ... و اثبات توحید ربوبی ، از برهان بهره می گیرد. تبیین های مختلفی از این برهان همچون برهان حدوث، حرکت و امکان(ماهوی) صورت گرفته است.یکی دیگر از این تبیین ها برهان محبت است.برهان محبت، استدلالی عقلی است که با محبت فطری پیوند خورده و فراتر از برهان های فلسفی و کلامی متعارف قرار می گیرد. این پژوهش با روش استنادی- تحلیلی- استنباطی، ضمن اشاره به تبیین های مختلف، به واکاوی این تبیین می پردازد. کلمات کلیدی: توحید، رب، افول ،محبت، برهان محبت، حرکت، امکان ، حدوث ، نیازمندی، فقر، ربوبیت.
In the course of history, oneness of God and denial of paganism have been the most important things that divine prophets have attempted to lead people to them. Notable among these attempts are the rational and argumentative approaches of the prophet Ibrahim quoted in Quran. Encountering the pagans of his time, He uses argumentation to deny the lordship of stars and moon and proofing the lordly monotheism. There are different presentations of this argument like contingence, motion and contingency arguments. Another one of these presentations is the argument from love. This argument is a rational argumentation which has a tie with constitutional love and stays beyond the sphere of the traditional philosophical and theological arguments.
https://maarij.isramags.ir/article_48115_27ea673ecc371f87e4b0c392f9742898.pdf
توحید
رب
افول
محبت
برهان محبت
حرکت
امکان
ربوبیت
Monotheism
Lord
the argument from love
contingence
contingency
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
99
128
48116
Research Paper
ظرفیت نظریه استعارههای مفهومی برای استخراج الگوهای قرآنی در تبیین «زیست معنوی»
The Capacities of the Theory of Conceptual Metaphors for Derivation of Quranic Patterns for Explaining Spiritual Life
احمد شاکرنژاد
shakerfr@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
بیشتر عالمان مسلمان دربارۀ زیست معنوی انسان با استعارههای لفظی حرکت در صراط، سبیل و طریق سخن گفتهاند؛ گویا براساس تجارب شخصی و برخی شواهد قرآنی، زیست معنوی در فرآیند مسافتی اتفاق میافتد؛ ازاینرو برخی اندیشمندان مسلمان باتوجهبه زبان قرآن به شکل استعاری این نوع زیستن را «سفر معنوی» یا «سیروسلوک» خواندهاند؛ اما زبان وحی برای تبیین زیست معنوی، استعارههای متعددی دارد که یکی از آنها «سفر معنوی» است. برخی دیگر از استعارههای قرآن عبارتاند از: حرکت از ظلمات الی النور؛ زراعت؛ تعبد و بندگی؛ حرکت از چپ به راست یا از پایین به بالا. این مقاله ابتدا پیشینۀ الگوسازی را براساس استعارۀ مشهور سفر معنوی یا «زیست معنوی سفر است» میاورد تا اهمیت این استعاره و میزان تأثیر آن را بر درک مسلمانان از زیست معنوی نشان دهد. سپس نظریۀ «استعارههای مفهومی» را معرفی میکند و میکوشد ظرفیتهای این نظریه را برای درکی جدید از تعدد تبیینها از زیست معنوی در قرآن نشان دهد. یافتۀ اصلی مقاله این است که در قرآن الگوهای متعددی برای تبیین زیست معنوی وجود دارد که نظریۀ استعارههای مفهومی میتواند برای آشنایی با تعدد این تبیینها افقهایی را بگشاید.
The majority of Muslim scholars have spoken of spiritual life of human by metaphors of moving in Serat, Sabil, and Tariq, which all mean something like way, road or path. It seems that according to their personal experiences and some Quranic evidences the spiritual life occurs for them in the process of a distance. It is for this reason that some of Muslim scholars have metaphorically called this kind of living as ‘spiritual journey’ or ‘seyr va soluk.’ But the language of revelation has many metaphors for spiritual life, and ‘spiritual journey’ is only one of them. We have other Quranic metaphors like moving from darkness to light, farming, thralldom, moving from left to right or from below to above. At first, this paper will introduce the history of modeling on the basis of the spiritual journey or ‘spiritual life is a journey’ famous metaphor to show the importance of this metaphor and its influence on Muslims’ understanding of spiritual life. Secondly, it will introduce the theory of ‘conceptual metaphors’ and attempt to show the capacities of this theory for obtaining a new understanding of the multiplicity of the presentations of spiritual life in Quran. The major finding of this paper is that in Quran there a multiplicity of patterns for presenting the spiritual life which the theory of conceptual metaphors can open some horizons for being familiar with their multiplicity.
https://maarij.isramags.ir/article_48116_0c419d4b9056f0216ff99ddddff2ecf1.pdf
سلامت معنوی
الگوهای تبیین سلوک
استعارۀ مفهومی
زبانشناسی شناختی
Spiritual Health
models of presenting soluk
conceptual metaphors
Cognitive Linguistics
per
پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
علوم قرآن و تفسیر معارج
2016-12-21
2
1
129
140
48118
Research Paper
بررسی تطبیقی عناصر انسجام متنی در سورة مبارکه الناس و ترجمه فارسی آن بر پایه نظریة انسجام متن هالیدی و حسن
A Comparative Study Of The Textual Coherence In The Holy Al-Nas and Its Persian Translation Based OnThe Cohesion Of Text Approach
غلامحسن اورکی
g.oraki.ling@gmail.com
1
الخاص ویسی
elkhas@yahoo.comelkhas@yahoo.comelkhas@yahoo.com
2
گروه زبان شناسی همگانی ، واحد اهواز ،دانشگاه آزاد اسلامی ، اهواز ، ایران
استادیار گروه زبان شناسی، دانشگاه پیام نور ایران
ساختار متن ﻗﺮآن کریم به گونه ای است که از دﯾﺮﺑﺎز ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ پزوهشگران در هر عصری بوده است.امروزه نیز این موضوع در مطالعات میان رشته ای به ویژه در حوزه دین و معارف قرآنی ، جایگاهی خاصی پیدا کرده است. هدف این پزوهش مختصر تحلیل مقایسه ای عناصر انسجام متنی در سورة مبارکة الناس و ترجمه فارسی آن بر پایه مبانی نظریه ی انسجام متن هلیدی و حسن و در چارچوب رویکرد زبان شناسی متن است.بدین منظور در راستای نیل به هدف مقاله ، عناصر اﻧﺴﺠﺎم ﻣﺘﻦ سورة ناس در مقایسه با ترجمة فارسی آن از مهدی الهی قمشه ای بر اﺳﺎس مبانی چارچوب نظری پژوهش ، ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و آﻣﺎری ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار می گیرد .داده های پژوهش از قرآن کریم و منابع تفسیری معتبر و همچنین با استفاده از نرم افزار جامع تفاسیر نور گرد آوری شده است. با تحلیل آنها در چارچوب نظری تحقیق یافته هایی حاصل شد؛ از جمله این که ﺿﻤﻦ وﺟﻮد ﺗﻔﺎوت ها و شباهت ها در کاربست ﻋﻮاﻣﻞ دﺳﺘﻮری و واژﮔﺎﻧﯽ، ﻫﺮ دو ﻣﺘﻦ سورة ناس و ترجمة فارسی آن،از اﻧﺴﺠﺎم ﺑﺎﻻﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ،و دیگر این که بیشترین عناصر انسجامی در این سوره و ترجمة آن را، عناصر واژگانی تشکیل می دهند.
The text of the Quran, in such a way that researchers have long considered it in every age. Today, with the development of interdisciplinary studies in the humanities, especially in the field of religion and Quran studies, the researches has been done.The purpose of this brief research, is the analysis of textual coherence in the holy Quran with emphasis on surah Al-nas and its persion translation based on text linguistics approach. In order to achieve the purpose of this article, the cohesion elements of the surah Al-nas and its persion translation from elahi ghomshei based on theoretical framework of research will be examined using descriptive and statistical analysis.the data has collected from the Holy Quran and authentic interpretation resources and using the noor comprehensive software interpretations. Findings show while there are differences and similarities in the application of grammatical and lexical elements, both text and its Persian translation have high frequency. And, it became clear that the most cohesive elements in both text are lexical elements.
https://maarij.isramags.ir/article_48118_a22815db33bc4e9bdef07d5d6321663b.pdf
ﻗﺮآن کریم
نظریه انسجام
ﺳﻮره الناس
زبان شناسی متن
The Holly Quran
cohesion theory
Surah Al- Nas
Text Linguistics